Correu

Aquesta guia us permetrà configurar la bústia de correu de la UAB al vostre dispositiu mòbil tant en Android com IPhone amb l’aplicació oficial Outlook.

Per començar, cal que us baixeu i instal·leu l’aplicació Outlook de la tenda d’aplicacions del vostre dispositiu. En Android és ‘Play Store’ i en IOS (IPhone o Ipad) ‘App Store’.

Un cop instal·lada l’aplicació d’Outlook, haureu de prémer el botó ‘Comença’ per iniciar la configuració:

A continuació, escriviu el NIU de la compta que voleu fer servir amb el format Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. i feu clic a ‘Continua’ o ‘Afegeix un compte’.

A continuació us apareixerà la finestra d’inici de sessió de la universitat. Aquí haureu d’escriure la direcció del correu en el mateix format que en el pas anterior (Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.) i la contrasenya vinculada a aquest.

Un cop hageu iniciat sessió, us donarà la opció d'afegir més comptes, en cas de no ser necessari, premem 'Ometre'.

T'ha servit d'ajuda?

El sistema de correu analitza els missatges rebuts, i envia a la carpeta Correu brossa els missatges que considera que són Spam (correu no desitjat).
Cada gestor de correu té els seus propis mecanismes de control però la forma universal de gestionar el correu d’Office 365 és des de l’entorn web (https://correu.uab.cat). Els filtres que poseu d’aquesta manera serviran independentment del client que feu servir (entorn web, Outlook, client de correu del mòbil, etc.).


Per gestionar el correu brossa accediu a https://correu.uab.cat i seguiu les indicacions que es descriuen a continuació.


En cas que un correu hagi anat a parar a correu brossa, podeu definir que aquesta adreça sempre es rebi a la safata d’entrada i, si voleu, notificar l’error de classificació per ajudar al sistema a millorar la detecció. L’opció és accessible clicant amb el botó dret sobre el missatge > “No marquis com a correu brossa”.

 

Aquesta opció també és accessible des de la banda del menú superior, un cop hem seleccionat el missatge:

 

Si el problema no és amb una adreça sinó amb diverses adreces del mateix domini i voleu que tots els
correus del domini sempre arribin a la Safata d’entrada o pel contrari sempre arribin al correu brossa,
heu d’anar a la Configuració (1) > Mostra tota la Configuració de l’Outlook (2) > Correu (3) > Correu
Brossa (4)

 

 

T'ha servit d'ajuda?

La configuració del vostre compte a l’Outlook us donarà accés al correu electrònic, al calendari, a la gestió de tasques i a la gestió de llistes de correspondència globals. Les dades estaran sincronitzades amb les de l’entorn web.

Perquè us funcioni la configuració ÉS MOLT IMPORTANT QUE TINGUEU L’OFFICE ACTUALITZAT.

Per iniciar la configuració heu d’obrir el “Tauler de control”, comproveu que al menú “Visualitza per:” teniu marcada la opció “Icones Grans” i trieu la icona del correu:

 

 

A continuació, es mostrarà la finestra de configuració del correu. Cal que fem clic on diu “Mostrar Perfiles”

 

Posteriorment se’ns obrirà la finestra de configuració de perfils, aquesta es mostrarà buida, i per afegir un nou perfil haurem de fer clic on diu “Agregar”, posteriorment haurem d’indicar el nom amb el que volem identificar el perfil.

  

A la següent pantalla us demanarà que indiqueu:

  • Nom: indiqueu el nom que voleu que es mostri quan envieu un correu
  • Adreça electrònica: heu d’indicar el vostre NIU seguit @uab.cat

Contrasenya i Torneu a escriure la contrasenya: heu d’indicar la vostra contrasenya vinculada al vostre NIU, si no la coneixeu la podeu obtenir a http://sia.uab.es/gestio_pwd.html

 

Heu d’emplenar els camps tal i com s’indica a la imatge i feu clic a “Endavant”

 

Per acabar us demanarà que indiqueu les dades de validació, heu de posar el vostre usuari Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. i la vostre paraula de pas corresponent i prémer “D’acord”. El sistema es configurarà automàticament amb el vostre compte, donant-vos accés al correu, calendari, etc.

 

T'ha servit d'ajuda?

Tot i que recomanem que entreu a l’entorn de correu a través de la versió web (https://correu.uab.cat), hi ha vegades que podeu necessitar accedir des d’un gestor de correu diferent (Outlook, Thunderbird, Mail...). En aquests casos tingueu en compte la següent informació per la configuració del vostre gestor:

Accés amb gestors de correu no web.

Adreça de la bústia: adreça de correu (Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.)

Usuari per la validació: el vostre Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Contrasenya d’accés: Aquesta es la contrasenya del vostre NIU. Si no la sabeu, la podeu canviar o generar accedint a http://sia.uab.es/gestio_pwd.html

Servidor de correu IMAP: outlook.office365.com

Port: 993

Connexió segura: SSL

Servidor de correu sortint (SMTP): smtp.office365.com

Port: 587

Connexió segura: STARTTLS (amb codi d’usuari i contrasenya).

Tot i que no ho recomanem, si preferiu fer servir la configuració en POP aquest són els paràmetres de configuració:

Servidor de correu POP: outlook.office365.com

Port: 995

Connexió segura: SSL

Servidor de correu sortint (SMTP): smtp.office365.com

Port: 587

Connexió segura: STARTTLS (amb codi d’usuari i contraseny

T'ha servit d'ajuda?

A la pàgina web del CSIRT es publiquen mesures bàsiques de seguretat que podeu seguir en cas de detectar un correu fraudulent:

Mesures bàsiques de seguretat

 

Els correus fraudulents detectats a la UAB es publiquen a la següent pàgina:

Recull de correus fraudulents detectats a la UAB

T'ha servit d'ajuda?

El calendari laboral de la UAB és públic, podeu veure’l des de qualsevol calendari que feu servir, com el de Google, el del mòbil.... i també des del calendari integrat al correu de la UAB. Per incloure'l al OWA, accediu al calendari (al boto de baix a l’esquerra) .

Un cop dins de la pagina de calendaris a la part de dalt on posa “Afegeix un calendari” Cliqueu sobre la opció “Des d’internet”

 

S’obrirà un desplegable i afegiu el següent enllaç amb el nom que vulgueu.

 

Si no utilitzeu l'OWA, l'adreça també és vàlida per altres programaris.

T'ha servit d'ajuda?

El calendari laboral de la UAB és públic, podeu veure’l des de qualsevol calendari que feu servir, com el de Google, el del mòbil.... i també des del calendari integrat al correu de la UAB. Per incloure'l al Outlook accediu al calendari i aneu a "Abrir Calendario" o “Obre un calendari” i seleccioneu "D'Internet":

 

 i copieu i enganxeu l'adreça que inclou aquest enllaç.

Si no utilitzeu l’Outlook, l'adreça també és vàlida per altres programaris.

T'ha servit d'ajuda?

Per activar el corrector ortogràfic a l’entorn web cal que el tingueu configurat al navegador que feu servir per enviar els correus.

Si feu servir IExplorer 10 (o superior) heu d’accedir a eines – gestiona els complements i a l’apartat “Corrector ortogràfic” caldrà activar l’idioma.

Si feu servir Firefox, accediu a Menú – complements i comproveu si a l’apartat “Diccionaris” apareix  l’idioma que us calgui si no caldrà que instal·leu.

Si feu servir Google Chrome, accediu a Eines > Configuració > Configuració avançada i aneu a l’opció “Idioma”. Haureu d’activar la correcció ortogràfica per l’idioma que volem. Si no surt a la finestra es pot afegir amb l’opció “Afegir”

T'ha servit d'ajuda?

A l’entorn web, els missatges es veuen agrupats per converses. Si voleu veure’ls sense agrupar, heu de desactivar la vista per converses des del el Filtre a Safata d’entrada:

T'ha servit d'ajuda?

Des de l’OWA aneu a la dreta i cliqueu al vostre nom.

Seguidament, cliqueu a la imatge i us permetrà afegir una.

Aquesta imatge apareixerà a tots els missatges que envieu a l’entorn corporatiu i s’associarà a vosaltres a altres eines com la de missatgeria instantània

T'ha servit d'ajuda?

El propi entorn web proporciona la documentació necessària. Un cop hagueu iniciat sessió a l’entorn a través de l’adreça https://correu.uab.cat seleccioneu l’aplicació que desitgeu des del botó de l’esquerra de la barra superior i cliqueu després sobre el botó “?”.  

T'ha servit d'ajuda?

Teniu disponible totes les guies de configuració per a diferents gestors de correu (Outlook, Android...)  a la següent pàgina.

 
T'ha servit d'ajuda?

En el nou servei de correu hi ha un mecanisme de seguretat addicional que obliga a canviar la contrasenya regularment. 

Quan faltin nou dies per l’expiració i un altre cop tres dies abans si no heu fet res, rebreu un correu d’avís com aquest per tal que canvieu la contrasenya. Per evitar que es bloquegi heu de canviar-la a tots els dispositius que accedeixin al servei.

Si entrant a l’entorn web, us dóna un error de NIU o contrasenya incorrectes com el que es mostra a continuació, i sabeu segur que poseu la contrasenya correcta, segurament és que ja s’ha caducat. Si és aquest el cas, heu d’anar a la plana de gestió de contrasenyes des de l'enllaç "Canvi de paraula de Pas" i canviar-la.

T'ha servit d'ajuda?

En el nou servei de correu hi ha un mecanisme de seguretat addicional que obliga a canviar la contrasenya al menys un cop cada sis mesos.

Si no la heu canviat en aquest temps, quan estigui a punt de caducar, rebreu un missatge de correu, com el que mostrem a la imatge.

 


El missatge serà exactament com aquest i us demanarà que canvieu la paraula de pas sense donar-vos una adreça clicable per fer-ho. No el confongueu amb missatges falsos en que hi ha enllaços a planes web fraudulentes que intenten obtenir les vostres contrasenyes.

T'ha servit d'ajuda?

Aquest és el comportament “normal” del client d’Android i informa dels privilegis necessaris per l’execució de la sincronització. Aquests privilegis son els mateixos que es necessiten per sincronitzar amb altres servidors de correu externs a Google. Si no esteu tranquils permetent aquest nivell de privilegis podeu optar per accedir al servei amb el navegador però perdreu els avantatges de la sincronització. Un dels avantatges és que en cas de pèrdua o robatori, podríeu actuar des del gestor web de correu sobre el dispositiu desaparegut i esborrar-li totes les dades.

T'ha servit d'ajuda?

Per seguretat, el sistema només admet l’adjunció de documents en formats no executables.

T'ha servit d'ajuda?

Els missatges a la carpeta de "Elements eliminats” es mantenen per 1 any. En aquest període el podeu recuperar arrossegant-lo a la carpeta que vulgueu. Si ja no està a la paperera i treballeu en l’entorn web o Outlook, podeu mirar de recuperar-lo. A l’entorn web feu clic al botó dret sobre la carpeta d’elements eliminats i seleccioneu “Recuperar elements eliminats”, el missatges en aquesta carpeta es mantenen durant 15 dies. Si el missatge no apareix aquí, s’ha perdut definitivament.

T'ha servit d'ajuda?

Aquest servei es dóna en forma de paquet tancat. El paquet anirà evolucionant en el temps però la universitat no gestiona directament el servei i no pot canviar la capacitat de les bústies ni cap característica de funcionament.

T'ha servit d'ajuda?

Les persones que tenen contractes temporals amb la Universitat, quan es reincorporin, rebran la bústia buida. Si voleu mantenir el correu, heu de tenir cura de fer-vos una còpia dels vostres missatges abans d’acabar el contracte. Aquesta còpia la podreu fer servir per restaurar la vostra bústia en reiniciar la vostra activitat a la institució.

T'ha servit d'ajuda?

A la finestra de redacció de correu cliqueu a “Adjunta

La primera vegada que accediu mostrarà informació de OneDrive

Per adjuntar un document ubicat al vostre equip seleccioneu “Ordinador” i si es troba al OneDrive cliqueu “Els meus fitxers” dins l’apartat OneDrive

T'ha servit d'ajuda?

Agenda

Per defecte els usuaris només poden consultar la disponibilitat del calendari de la resta d'usuaris de la UAB. Si voleu que alguna altra persona pugui visualitzar més detalls sobre les reunions que teniu al calendari podeu compartir el calendari amb ella per tal que tinguin més informació de les reunions que hi ha convocades.

CA - Compartir calendari

Si esteu interessats us recomanem que mireu l'ajuda de Microsoft a través del client web o a través de l'Outlook per tenir més informació sobre els diferents nivells de permisos.

T'ha servit d'ajuda?

Si voleu que ningú pugui veure la disponibilitat de la vostra agenda ho podeu configurar modificant els permisos i posant al nivell de permís "Cap".

CA - Disponibilitat

Si esteu interessats us recomanem que mireu l’ajuda de Microsoft a través del client web o a través de l’Outlook per tenir més informació sobre els diferents nivells de permisos.

T'ha servit d'ajuda?

El correu és una part molt important per la gestió de l’agenda. El servei de gestió de l’agenda fa servir un tipus especial de missatges de correu que serveixen per comunicar els canvis dels calendaris. Qualsevol esdeveniment que s’hagi de comunicar a una altra persona, s’ha d’enviar per correu electrònic  L’agenda de l’altra persona s’actualitza en funció de la seva resposta a aquests missatges. Per atendre aquests missatges correctament necessiteu accedir-hi des de l’entorn web del correu o un entorn Outlook. Thunderbird NO serveix. 

T'ha servit d'ajuda?

Si voleu que la vostra secretaria pugui convocar reunions en nom vostre i gestioni la vostra agenda cal que li doneu permisos de Delegat, aquesta configuració permet compartir tant el calendari com el correu, podeu configurar a quina informació li voleu donar permisos. 

CA - Delegar

Si esteu interessats us recomanem que mireu l’ajuda de Microsoft a través del client web o a través de l’Outlook per tenir més informació sobre els diferents nivells de permisos.

 
T'ha servit d'ajuda?

Els canvis que es guarden, només queden reflectits a la vostra agenda. Si voleu que aquest canvi també estigui a l’agenda de la resta d’implicats en el canvi, cal que l’envieu. El canvi s’enviarà amb un missatge de correu.

T'ha servit d'ajuda?

Qui convoca la reunió té tota la informació. Si sou participants, podeu accedir a l’assistent per Programació i veure l’estat de tots els participants.

Tingueu en compte que qualsevol participant pot modificar el seu estat en una reunió concreta seleccionant entre Lliure, Provisional, Ocupat o Absent. Per tant, veure l’estat d’un participant a una reunió no és garantia d’assistència.

T'ha servit d'ajuda?

Signatures de correu

Per poder crear una signatura corporativa del correu electrònic i després poder fer-la servir en el peu dels vostres correus, heu d'accedir a la pàgina http://apps.uab.cat/signatures/. En cas de que us calgui disposeu de la següent guia de configuració:

 http://www.uab.cat/doc/SignaturesCorreu

T'ha servit d'ajuda?

Accediu a l’entorn web (https://correu.uab.cat) amb el vostre NIU i la paraula de pas i cliqueu a l’engranatge situat a la part superior dreta de la finestra. Al menú que mostrarà cliqueu a “Opcions”.

A la següent pàgina, al menú de l’esquerra dins l’apartat “Correu” cliqueu a “Format dels missatges”:

Seleccioneu redactar els missatges en format HTML al desplegable:

I cliqueu a "Desa".

T'ha servit d'ajuda?

Des de l’Outlook accediu “Fitxer” i després a “Opcions”. S’obrirà una nova finestra, al menú de l’esquerra seleccioneu “Correu”.

Al desplegable de “Redacta missatges” seleccioneu “HTML” com mostra la imatge:

Per acabar, cliqueu a “D’acord”.

T'ha servit d'ajuda?

Per poder copiar la signatura mitjançant els botons Còpia al clipboard” des del navegador Mozilla Firefox és necessari que tingueu el programa Adobe Flash Player instal·lat. Podeu descarregar-lo des del següent enllaç o accedir des d’un altre navegador.

 
T'ha servit d'ajuda?

No és possible copiar la Signatura des dels dispositius mòbils mitjançant els botons Còpia al clipboard”. Podeu seleccionar manualment la signatura i copiar-la mitjançant les opcions del vostre dispositiu manualment.

Cal tenir en compte que la majoria d’aquests dispositius només permet el text sense format a les signatures de l’aplicació de correu. Si voleu introduir la signatura a l’entorn de correu web podeu configurar-la des d’un ordinador.

T'ha servit d'ajuda?

Serveis al Núvol Professorat i PAS

El passos a seguir són:

 

Crear i publicar una videoconferència o reunió de Teams

 

1. Instal·lar client Teams a l’escriptori.

2. Crear una “reunió de Teams” al calendari.

3. És obligatori convidar almenys un assistent diferent de l’organitzador.

4. Un cop convocada la “reunió de Teams” a l’entrada del calendari apareix un enllaç per “Unirse a la reunión de Micrososft Teams”.

5. Feu clic amb el botó dret a l’enllaç “Unirse a reunión de Microsoft Teams” i després feu clic a “Copiar l’enllaç” de l’adreça (URL) de la reunió.

6. Comunica’l i envia’l als participants per correu electrònic, Campus Virtual o qualsevol altre mitjà.

7. L’adreça per unir-se a la videoconferència o reunió tindrà un format semblant a aquest:
https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_MDRlZmctYjVlNC1YzMwLWEwNDItMDQwYTZlNjUxY2I2%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%226b514c29-2391-4831-b774-84f35c45bf01%22%2c%22Oid%22%3a%227fb04b26-01ef-4f51-b5e2-03e2ff2f020a%22%7d

 

Configurar la reunió de Teams

 

8. És important configurar la videoconferència o reunió adequadament. Heu de buscar la funció “Opciones de la reunión” en l’entrada del cos del calendari i clicar alhora la tecla “Control”.

9. S’obrirà una pestanya al navegador on podreu triar entre les següents opcions que s’ajustin millor a vosaltres:

“¿Quién puede omitir la sala de espera?”:

“Todos” 

“¿Quién puede presentar?”: 

"Solo yo”

10. Guardeu les opcions.

 

Iniciar o Unir-se a la reunió (convocant)

 

11. El dia i hora de la videoconferència o reunió s’iniciarà fent clic a l’enllaç “Unirse a reunión de MS Teams” del calendari. Aquest enllaç obrirà una finestra en el navegador.

**Mireu l’apartat “Navegadors suportats per videoconfèrencia o reunió amb Teams”, per assegurar-vos del seu funcionament.

12. La videoconferència o reunió s’obrirà a l’aplicació de client Teams d’escriptori directament.

 

13. Abans d’unir-vos a la videoconferència o reunió podeu triar la vostra configuració d’àudio i vídeo en l’opció “Configuración personalizada”. Verifiqueu que almenys l’àudio estigui activat:

14. Un cop a la videoconferència o reunió podeu “Desactivar el vídeo entrant” per no incloure el senyal de vídeo dels participants i així afavorir la fluïdesa de la connexió.

 

 

Compartir una presentació

 

15. A la barra de controls de la videoconferència o reunió feu clic al botó “Comparteix” i seleccioneu la finestra o el fitxer que voleu compartir amb la resta de participants.

 

16. Un cop iniciada la presentació amb un fitxer PowerPoint, a la barra de control de la presentació podeu avançar o retrocedir les diapositives o aturar la presentació.


Nota: Feu clic a la icona  per impedir que els participants naveguin pel seu compte per la presentació compartida.

 

Unir-se a una videoconferència o reunió (participant)

El dia i hora, el participant s’unirà a la videoconferència o reunió fent clic a l’enllaç publicat (pot ser en un correu electrònic, en el Campus Virtual o en alguna altra publicació digital).

L’enllaç obrirà una finestra al navegador i aquest donarà l’opció d’unir-se via web, encara que es recomana tenir el client Teams instal·lat a l’escriptori.

**Mireu l’apartat “Navegadors suportats per a videoconferència o reunió amb Teams” per assegurar-vos del seu funcionament.

 

 

Si per algun motiu no podeu instal·lar el Teams al vostre escriptori, ho podeu fer:

 

- Des de l’Outlook Web Access (OWA), que és la interfície web per accedir als serveis de l’Outlook al navegador.

a. Haureu de seguir la guia anterior fins al punt “Inicia o unir-se a la reunió”.

b. Us sortirà l’opció clicable directament en l’entrada de la reunió al calendari.

c. Podreu unir-vos a la reunió amb l’opció en la finestra del navegador “Unir-se via web”.

d. Ja podeu continuar en el pas 13 de la guia, per conèixer les opcions de la videoconferència o reunió.

 

Requeriments mínims

Per ser oient cal 1 altaveu, però  es recomana tenir micròfon i webcam per poder participar en les videoconferències o reunions.

 

**Navegadors suportats per a videoconferència o reunió amb Teams

 

Els clients web possibles per unir-se a una videoconferència o reunió de Teams són:

  • Entorn Windows (Windows 10): Google Chrome i Microsoft Edge
    (no Internet Explorer)
  • Entorn Apple (iMac , MacBook,...): Google Chrome o Safari en mode emulador Chrome
  • Entorn Apple (iPad): Google Chrome
  • Linux (Ubuntu, Debian, ...): Google Chrome (no Chromium)

 

 

T'ha servit d'ajuda?

Es poden fer formularis i qüestionaris amb Microsoft Forms. Podeu accedir-hi a través del portal web correu.uab.cat. També existeixen altres aplicacions per fer qüestionaris com, per exemple, kahoot!

T'ha servit d'ajuda?

Per accedir al Servei de OneDrive cal us valideu a la pàgina d’accés al correu https://correu.uab.cat i una vegada estigueu al web feu clic al botó que teniu a la cantonada superior esquerra (Marcat en vermell)

 

Feu clic al botó OneDrive

 

I us mostrarà els documents i carpetes que tingueu

T'ha servit d'ajuda?

Accediu a la pàgina de descàrrega des del següent enllaç i seleccioneu “OneDrive para la empresa” i després a “Descargar

Descarregueu l’executable i l’inicieu.

Començarà la descàrrega i la instal·lació del software

Mentre avancem per les pantalles de benvinguda, també tindrem el següent requadre que informa del progrés de la instal·lació

Demanarà si volem utilitzar la configuració recomanada, marqueu “No, gracias” i accepteu

Al següent pas és l’inici de sessió. Introduïu Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la. com a nom d’usuari, la paraula de pas és la associada al nostre NIU també.

Tot seguit acabarà la instal·lació i es tancarà.

 Accediu novament al OneDrive via web i feu clic al botó “Sincronizar

Mostrarà la següent finestra, cliqueu “Sincronizar ahora” és possible que ens haguem de tornar a validar amb Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

 Podem accedir al directori des de la carpeta de l’usuari o fent doble clic a l’aplicació quan es troba a la zona inferior dreta en execució.

 

T'ha servit d'ajuda?

Per saber quin espai teniu disponible ho podeu consultar accedint al OneDrive via web i fer clic a l’enllaç “versió clàssica de Onedrive”

 

Seguidament, feu clic al botó d’opcions i premeu l’opció “Configuración del sitio” 

 

Finalment feu clic a l’opció “Métrica de almacenamiento

 

On podreu visualitzar la quota de disc que teniu al Onedrive.

T'ha servit d'ajuda?
  • Activeu l’edició de l’aula.
  • Feu clic sobre el botó Afegeix una activitat o un recurs de la secció/setmana corresponent.

  • Seleccioneu el recurs Etiqueta.
  • Feu clic sobre el botó Fitxers multimèdia.

  • Feu clic a la pestanya Vídeo. Al camp URL del vídeo copieu l’enllaç directe al vídeo de You Tube i feu clic sobre el botó Insereix un fitxer multimedia.

  • Si us apareix el missatge “No s’ha trobat cap vídeo amb un format o un tipus MIME compatibles”, ignoreu-lo i feu clic sobre el botó Desa els canvis i torna al curs. El vídeo ja serà visible.

 

En cas de dubtes al respecte podeu accedir a: http://blogs.uab.cat/suportcampus/ca/tag/professorat/

T'ha servit d'ajuda?